Når solen skinner og temperaturerne stiger, er der især én gruppe, der samler sig om radioen. Det er de 15-24-årige lyttere, som ifølge ny undersøgelse, bruger 22 procent længere tid på radiofrekvenserne om sommeren.
I sommerperioden vil de unge, der i forvejen lytter til radio, gennemsnitligt bruge 23 minutter mere om dagen på radioen. Det fremgår af en status, som DR Medieforskning netop har offentliggjort.
Gruppen af unge lyttere hører gennemsnitligt radio 108 minutter om dagen. Om sommeren stiger dette til 132 minutter. Det svarer til en stigning på 22 procent.
”Mens alle andre befolkningsgrupper hører mindre radio om sommeren – måske fordi de er ude at rejse eller har andre gøremål, er de 15-24-årige de eneste, som ikke skærer ned på radioforbruget – snarere tværtimod,” siger medieforsker Rasmus Kidde til DR Nyheder.
”Forklaringen skal formentlig findes i, at de unge ikke har tid til at høre radio i deres travle hverdag, men at de faktisk gerne vil. Det gør de så noget ved i sommerferien.”
Dog gælder den positive udvikling kun dem, der i forvejen lytter til radio. På landsplan, også blandt de unge, er antallet af radiolyttere stadig faldende.
Nyheder
- 01 jul 2023Nyt lovforslag vil styrke lokale og regionale medier
- 29 apr 2023Årsberetning d.29. April 2023
- 30 maj 2022Den Nye Medieaftale – Den demokratiske samtale skal styrkes
- 21 feb 2022Et nyt udspil fra kulturministeren vedr. Medierne
- 06 jan 2022Medienævnet uddeler redaktionel produktionsstøtte for 2022