Tirsdag den 28. februar inviterede Sammenslutningen af Medier i Lokalsamfundet til et seminar om kravene til nye sendetilladelser til ikke-kommerciel lokalradiovirksomhed. Slides fra seminaret kan hentes her.

Det er tid for lokalradioer at søge sendetilladelse for perioden 2018-2027. Ansøgningsfristen er 29. marts.

Derfor inviterede Sammenslutningen af Medier i Lokalsamfundet (SAML) til informationsmøde tirsdag den 28. marts. Her redegjorde Slots- og Kulturstyrelsen for, hvad der skal til for at et ansøgning om at sende lokalradio kan komme i betragtning.

For at komme i betragtning skal en hel række krav nemlig være opfyldt. Derefter vurderer Lokalradio- og tv-nævnet ansøgerne ud fra visse skønhedskriterier og ansøgernes økonomiske formåen.

Af faste krav kan nævnes, at lokalradioen skal have hjemsted i den kommune, hvor radioen sender, et flertal af bestyrelsesmedlemmerne skal have hjemsted i kommunen. Ansøgerne skal have gyldigt CVR-nummer og Nem-ID, samt egen hjemmeside med vedtægter og kontaktoplysninger.

Der skal sendes minimum én times egenproduceret førstegangsudsendelse med lokalt indhold per uge. Den ene times lokalt indhold skal være i form af ét eller flere taleprogrammer. Med lokalt indhold menes programmer, som handler om lokale forhold, og som derfor kan have en særlig interesse for befolkningen i lokalområdet.

Radio- og tv-nævnets vurderer ansøgerne efter et princip om alsidighed hvad angår programkategorier og emner, samt målgrupper og geografisk fokusområde.

Derudover vil ansøgerne blive vurderet efter en række skønhedskriterier, for eksempel at man vil sende lokalt indhold ud over minimumskravet, dvs. mere end én om ugen, at man kan demonstrere faglighed og kompetencer indenfor radiodrift, at programmerne stilles til rådighed på internettet og at der tilbydes facilitering af ”public access”, dvs. at borgere i tilladelsesområdet får adgang til at producere programmer.

Nævnet kan desuden lægge vægt på ansøgers økonomiske formåen og mulighed for at realisere de opstillede programplaner.