14 nov 2017
14 november 2017

Lokale medier bør fokusere på Facebook

Danskerne er på færre sociale medier, viser ny undersøgelse. Især Facebook er danskernes yndlingsmedie. Derfor gør lokale radio- og tv-stationer klogt i at bruge netop dette sociale medie.

Det ser ikke længere ud til, at danskerne har behov for at være aktive på stadigt flere sociale medier. Tværtimod er et stigende antal danske brugere af sociale medier kun til stede på ét. Og det foretrukne medie er Facebook, viser en spritny undersøgelse fra Slots- og Kulturstyrelsen.

Danskerne har hidtil haft profiler på flere og flere medier i takt med at udbuddet de seneste år er blevet stadigt større. Men nu ser det ud til at tendensen er vendt.

Analysen fra Slots- og Kulturstyrelsen viser, at i sammenligning med 2016 er der i 2017 flere brugere af sociale medier, der kun er aktive på ét enkelt af de sociale medier, der indgår i undersøgelsen. Tilsvarende er andelen af brugere, der er aktive på to eller over tre sociale medier, faldet fra 2016 til 2017.

Det er samtidig forholdsvist entydigt, hvor de brugere, der kun bruger ét socialt medie, søger hen, fortæller fuldmægtig i Slots- og Kulturstyrelsen Kasper Dalby i en pressemeddelelse.

– Godt ni ud af 10 brugere i denne gruppe er nemlig Facebook-brugere. Det er interessant, fordi det sker i takt med, at Facebook udvider sit univers af tjenester mere og mere, så mediet i stadigt højere grad bevæger sig ind på områder, som andre sociale medier og tjenester er dedikeret til at dække.

Analysen viser også, at andelen af Facebooks brugere, der kun bruger Facebook og ikke andre sociale medier, er steget fra 28 procent i 2016 til 38 procent i 2017.

Tendensen hjælper lokale radio- og tv-stationer med at vurdere hvilke sociale medier, der når ud til fleste danskere med nyheder om programmer. Facebook er helt klart det foretrukne medie for danskerne og derfor et velegnet medie at benytte sig af, hvis man vil ud med stationens nyheder og udsendelser.

Læs Slots- og Kulturstyrelsens undersøgelse her.