Google og Facebook bestemmer hvad vi ser og hører på digitale medier. Det går ud over lokal mediedækning af især smalle stofområder. Derfor er der mere end nogensinde brug for lokale radio- og tv-stationer.
Mediernes digitale nyheder bliver set, når de står højt på Google. Journalister spreder i stigende grad deres nyheder via Facebook.
Det giver søgemaskiner og sociale medier mere magt. Fordi deres koder og algoritmer bestemmer, hvad modtagerne skal se, høre og læse, kommer de også til at bestemme, hvilke nyheder, der ”gør sig” på nettet og på sociale medier. Og dermed er journalistikken ikke så uafhængig og kritisk, som den burde være.
Det viser et behov for selvstændig nyhedsdistribution på egne medieplatforme, og det afslører styrken i lokale medier. Når lokalradioen transmitterer fra et sponsorløb eller lokal-tv viser rundt på det lokale museum er det ægte, pålidelige nyheder.
Foruroligende tendenser
En ny rapport fra Slots- og Kulturstyrelsen viser foruroligende tendenser. ”Globalisering af den danske mediebranche” er udarbejdet af CBS, Mandag Morgen og Aalborg Universitet og blev præsenteret på en konference i København den 13. september 2017.
Rapporten viser, at ”danske medievirksomheder i 2017 i markant grad ikke længere selv har kapacitet til at definere de teknologiske, distributionsmæssige eller forretningsmæssige standarder, de benytter sig af, når de leverer dansk indhold til de danske mediebrugere.” Google og Facebook bestemmer simpelthen for meget. Når medier gerne vil sprede deres nyheder digitalt kommer de i mediegiganternes sold, og så kommer mulighed for spredning og annonceindtægter nemt til at diktere nyhedsindholdet.
Lokalområder svigtes
Og det går især ud over den lokale dækning, viser rapporten. Påvirkningen fra internationale mediegiganter som Google og Facebook bevirker, at ”særlige geografiske områder og stofområder som ikke har den store kommercielle værdi risikerer helt at miste journalistisk opmærksomhed og dækning.” Den selvstændigt undersøgende journalistik bliver svækket og dermed er pressens rolle som demokratiets vagthund også svækket. Samtidig falder befolkningens tillid til nyhedsmedierne, mens nye annonceformer gør det sværere at skelne mellem kommercielt og redaktionelt indhold.
Krav til politikerne
Og derfor slutter rapporten med otte spørgsmål, ja krav, til politikerne. Det ene lyder:
”Hvordan undgår man, at dele af Danmark mister den lokale nyhedsdækning og det lokale fællesskab forankret i lokale medier, mens de nationale medier mister den brede forankring i befolkningen i stedet får fokus på udvalgte segmenter og målgrupper?”
Et svar på kunne være at styrke den lokale dækning med et øget antal lokale radio- og tv-stationer. For her sikres den lokale nyhedsdækning. Og her suppleres den alt mere markedsdominerede landsjournalistisk.
Nyheder
- 01 jul 2023Nyt lovforslag vil styrke lokale og regionale medier
- 29 apr 2023Årsberetning d.29. April 2023
- 30 maj 2022Den Nye Medieaftale – Den demokratiske samtale skal styrkes
- 21 feb 2022Et nyt udspil fra kulturministeren vedr. Medierne
- 06 jan 2022Medienævnet uddeler redaktionel produktionsstøtte for 2022