Lokale radio- og tv-stationer gør klogt i at levere stof på digitale platforme i mobilt format. For det er her danskerne lytter og ser med.
Der sker et opbrud i danskernes medieforbrug i disse år – og tendensen bevæger sig væk fra traditionelle medier over til digitale medier og helst på mobile platforme.
Det konkluderer en ny undersøgelse fra Slots- og Kulturstyrelsen.
I 2016 tændte danskerne for tv’et og så med i 43 minutter mindre end i 2010. Samtidig bruger 85 procent af danskerne internettet hver dag, og 65 procent af besøgene sker nu via mobiltelefoner eller tablets.
Også brugen af såkaldte streaming-tjenester er blevet udbredt, og i dag har omkring halvdelen af de danske internetbrugere streamet tv og video on demand.
Det viser rapporten ”Rapportering om Mediernes Udvikling i Danmark”, som netop er udkommet.
Og den gør lokale radio- og tv-stationer klogt i at tage bestik af. I hvert fald hvis lyttere og seere skal fastholdes. Danskerne – især de unge – går i stigende grad væk fra flowmedier, hvor de kan høre og se programmer på bestemte tidpunkter, over til digitale medier, hvor de selv kan vælge, hvad de vil se og høre – når det passer dem.
– Derfor er det ikke nok blot at sende på FM eller MUX. Det er heller ikke nok blot at have et netradio på stationens hjemmeside, siger Svend Løbner, der er tilknyttet Den Kristne Producent Komité som journalist.
– Udvalgte programmer skal lægges ud på hjemmesiden, eller endnu bedre: Læg radioprogrammer ud på Soundcloud og TV-programmer på YouTube. Opret egen profil eller kanal og henvis flittigt til den på hjemmeside og i nyhedsbreve, siger Svend Løbner.
De nye medier som sociale medier, online nyheds-sider og streaming-tjenester vinder frem og bliver benyttet i stadigt højere grad, lyder rapporten fra Slots- og Kulturstyrelsen, som blandt andet viser disse opsigtsvækkende tal:
- Halvdelen af de danske internetbrugere (49 procent) har i 2016 streamet tv. Det gælder 61 procent af de 16-24-årige og 19 procent af de 75-89-årige.
- 47 procent af de danske internetbrugere har streamet video on demand fra streaming-tjenester. Det gælder 75 procent af de 16-24-årige og 11 procent af de 75-89-årige.
- Andelen af danskere, der går på internettet via mobiltelefon eller smartphone, er fra 2011 til 2016 steget til over det dobbelte, således at næsten tre fjerdedele (73 procent) i 2016 tilgår nettet ad denne vej.
Nyheder
- 01 jul 2023Nyt lovforslag vil styrke lokale og regionale medier
- 29 apr 2023Årsberetning d.29. April 2023
- 30 maj 2022Den Nye Medieaftale – Den demokratiske samtale skal styrkes
- 21 feb 2022Et nyt udspil fra kulturministeren vedr. Medierne
- 06 jan 2022Medienævnet uddeler redaktionel produktionsstøtte for 2022