Det er mest de ældre, der tænder for den digitale radio, viser ny undersøgelse.
DR Medieforskning har lavet en ny undersøgelse af danskernes medievaner. Ifølge rapporten ”Medieudviklingen 2018”, er det især de ældre, der tænder for DAB-radioen.
I 2017 lyttede 36 procent af danskerne over 65 år til digital radio. I 2018 er tallet vokset til 42 procent. Til sammenligning var det kun 29 procent af de 15-31-årige, der lyttede til digital radio i 2017, mens det tal i 2018 er vokset til 35 procent.
Ældre er ikke hægtet af den digitale udvikling
Overgangen fra FM-radio til digital radio har været heftigt debatteret i Folketinget de senere år. Her har bekymringen for de ældre netop været et argument for at beholde FM-båndet. Man var bange for, at de ikke kunne følge med den digitale udvikling. Men når det kommer til radio, er det altså netop dem, der har taget DAB-radioen til sig.
– En af årsagerne er omlægningerne af DAB-standarden i efteråret 2017, som betød, at flere af de første DAB-radioer, der var på markedet, ikke længere kunne bruges. For mange unge har en DAB-radio nok ikke været det, der stod øverst på ønskesedlen, lyder det fra medieforskerne Dennis Christensen og Henrik Gregor Knudsen fra DR Medieforskning i rapporten.
– Blandt de ældre, hvor radiolytningen er en mere fast integreret del af hverdagen, har mange derimod typisk taget turen til radioforhandleren for at kunne få deres radiobehov dækket, skriver DR i en pressemeddelelse.
Unge hører podcasts
Er det derimod de unge, man vil have fat i, skal man over på podcastmediet. Det er nemlig hele 31 procent, der ugentligt lytter til podcasts, mod 25 procent i 2017.
– Det er altså især podcast, de unge radiolyttere tager til sig i disse år. Selvom der fortsat er over dobbelt så mange unge, der hører traditionel radio, er det oplagt, at radioens “on demand”-produkter har en markant yngre profil, end den traditionelle radio har. Samtidig giver podcastmediet også nogle ellers smalle genrer såsom taleradio, radiomontage og lignende et potentielt større publikum, skriver medieforskerne.
Tendensen ligger i tråd med den stigende brug af medier ”on demand”, såsom streaming af tv, film og serier. Dog er radio stadig populært i Danmark. Ifølge undersøgelsen lytter hele 92 procent af befolkningen til radio ugentligt.
Nyheder
- 01 jul 2023Nyt lovforslag vil styrke lokale og regionale medier
- 29 apr 2023Årsberetning d.29. April 2023
- 30 maj 2022Den Nye Medieaftale – Den demokratiske samtale skal styrkes
- 21 feb 2022Et nyt udspil fra kulturministeren vedr. Medierne
- 06 jan 2022Medienævnet uddeler redaktionel produktionsstøtte for 2022